Regulamin
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W CZERMINIE
Rozdział I
Podstawy prawne
§ 1
Środowiskowy Dom Samopomocy w Czerminie działa na podstawie:
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm.),
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2018 r.
poz. 1878 ze zm.), - ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.),
- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.),
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.),
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz.U. z 2020 r. poz. 249),
- uchwały Nr XIV/60/19 Rady Gminy Czermin z dnia 29 października 2019 r. w sprawie wyodrębnienia ze struktur Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Czerminie Środowiskowego Domu Samopomocy w Czerminie.
- Statutu Środowiskowego Domu Samopomocy w Czerminie;
- niniejszego regulaminu.
Rozdział II
Postanowienia ogólne
§2
- Regulamin Organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa szczegółowo zasady organizacji i funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Czerminie, zwanego dalej „Domem” lub „ŚDS”.
- Postanowienia Regulaminu odnoszą się do wszystkich uczestników oraz pracowników Środowiskowego Domu Samopomocy w Czerminie bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko. Każdy pracownik ŚDS oraz wszyscy uczestnicy, korzystający z zajęć na terenie Domu, są zobowiązani do zapoznania się z treścią poniższego regulaminu.
§ 3
- ŚDS jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną gminy, realizującą zadania z zakresu pomocy społecznej.
- ŚDS obejmuje wsparciem osoby z zaburzeniami psychicznymi z terenu Gminy Czermin,
ale również dopuszcza się przyjęcie osób z zaburzeniami psychicznymi z terenu innej gminy na podstawie porozumienia Gminy Czermin z właściwą jednostką samorządu terytorialnego. - Dom jest domem typu A, B, C przeznaczonym dla 25 osób:
- przewlekle psychicznie chorych,
- niepełnosprawnych intelektualnie,
- wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych.
§4
- Funkcjonowanie Domu określają:
- statut Domu
- niniejszy regulamin organizacyjny,
- program działalności Domu (dla typu A, B i C),
- plany pracy Domu opracowane na każdy rok.
- Realizacja zadań następuje w oparciu o przepisy obowiązującego prawa.
§ 5
- ŚDS działa od poniedziałku do piątku od 7.00 do 15.00 za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
- Dopuszcza się możliwość zamknięcia Domu na okres łącznie nie dłuższy niż 15 dni roboczych w roku kalendarzowym, po uprzednim zasięgnięciu opinii uczestników lub ich opiekunów oraz poinformowaniu, z dwutygodniowym wyprzedzeniem, jednostki prowadzącej
i Wydziału Polityki Społecznej Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu. - Zajęcia z uczestnikami prowadzone są co najmniej 6 godzin dziennie, a pozostały czas przeznacza się na czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć, prowadzenie dokumentacji czy zorganizowanie przywozu i odwozu uczestników.
§6
ŚDS zapewnia uczestnikom usługi transportowe polegające na dowożeniu na zajęcia
z miejsca zamieszkania lub z innego miejsca uzgodnionego z Kierownikiem ŚDS i odwożeniu po zajęciach.
§7
ŚDS umożliwia uczestnikom spożywanie ciepłego posiłku przygotowanego w ramach treningu kulinarnego.
§ 8
W ramach działalności Domu, za zgodą kierownika Domu, w wyznaczonych przez niego dniach
i godzinach, mogą odbywać się zajęcia klubowe przeznaczone dla uczestników, osób oczekujących na przyjęcie oraz byłych uczestników Domu.
Rozdział III
Tryb i warunki przyjęcia do ŚDS
§ 9
- Wniosek o skierowanie do Domu składa się do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie.
- Wniosek może złożyć sam zainteresowany bądź jego opiekun.
§ 10
Skierowanie do Domu następuje w drodze decyzji, którą na wniosek osoby zainteresowanej wydaje z upoważnienia Wójta Czermina Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Czerminie.
§ 11
Termin przyjęcia do Domu ustala Kierownik ŚDS w porozumieniu z osobą kierowaną lub jej opiekunem.
§ 12
- Zasady ustalania i ponoszenia odpłatności za usługi świadczone w Domu regulują przepisy ustawy o pomocy społecznej.
- Wysokość odpłatności określa decyzja administracyjna kierująca uczestnika do Domu.
§ 13
Rezygnacja z zajęć może nastąpić w formie pisemnej, zgłoszonej do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Czermnie z powiadomieniem ŚDS lub bezpośrednio do ŚDS.
§ 14
- Kierownik ŚDS zwraca się do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Czerminie z wnioskiem o uchylenie decyzji administracyjnej, kierującej na zajęcia do ŚDS w przypadku:
- ustania przyczyn uzasadniających pobyt w Domu;
- długotrwałych, nieusprawiedliwionych i nieuzasadnionych nieobecności uczestnika;
- gdy uczestnik swoim zachowaniem może stanowić zagrożenie zdrowia i życia innych osób.
- Skreślenie uczestnika z zajęć w ŚDS odbywa się na podstawie uchylenia decyzji administracyjnej kierującej do Domu.
Rozdział IV
Cele i zadania ŚDS
§ 15
W ŚDS odbywają się zajęcia w oparciu o program działalności Domu typu A, B, C oraz roczny plan pracy.
§ 16
Zajęcia w ŚDS odbywają się indywidualnie, w podgrupach lub grupach oraz na spotkaniach całej społeczności.
§ 17
W ŚDS spośród uczestników wybierany jest samorząd, w skład którego wchodzą przewodniczący, skarbnik, sekretarz działający na rzecz uczestników.
§ 18
- Celem działalności Domu jest zwiększenie zaradności i samodzielności życiowej, a także integracji uczestników w społeczeństwie.
- Zadaniem Środowiskowego Domu Samopomocy w Czerminie jest w szczególności:
- zapewnienie odpowiedniego standardu usług świadczonych w ramach realizowanych działań wspierająco – aktywizujących;
- zapewnienie uczestnikom pobytu w odpowiednich warunkach socjalno – bytowych;
- organizowanie zajęć dostosowanych do stanu zdrowia, sprawności psychofizycznej
i szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności;
- Dom realizuje swoje zadania poprzez działania wspierająco - aktywizujące, które obejmują:
- organizację czasu pobytu uczestników z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, możliwości i zainteresowań;
- integrację ze środowiskiem lokalnym;
- współpracę z rodzinami i opiekunami uczestników ŚDS.
- Wymienione cele i zadania realizowane są w ramach indywidualnych i grupowych treningów polegających na nauce, rozwijaniu i podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego, kształtowaniu zachowań akceptowanych przez otoczenie
i wyrabianiu nawyków celowej aktywności.
§ 19
- Usługi świadczone przez ŚDS obejmują w szczególności:
- trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym: trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych, trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi;
- trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury;
- trening umiejętności komunikacyjnych, w tym z wykorzystaniem alternatywnych
i wspomagających sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami
w komunikacji werbalnej; - trening umiejętności spędzania wolnego czasu, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych;
- terapię zajęciową w tym: trening multimedialny, arteterapia, biblio/filmoterapia, hortikuloterapia, trening kulinarny, zajęcia teatralno-muzyczne itp.;
- poradnictwo psychologiczne;
- pomoc w załatwianiu spraw urzędowych;
- pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie
i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia; - niezbędną opiekę;
- terapie ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację;
- inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.
§ 20
W ramach ŚDS zajęcia odbywają się w:
- pracowni gospodarstwa domowego.
- pracowni rękodzieła.
- pracowni komputerowo-edukacyjna.
- sali doświadczania świata,
- sali integracji.
§ 21
- Funkcjonowanie Domu opiera się także na współpracy z:
- rodzinami, opiekunami i innymi osobami bliskimi;
- ośrodkami pomocy społecznej oraz powiatowym centrum pomocy rodzinie;
- poradnią zdrowia psychicznego;
- szpitalem psychiatrycznym i innymi zakładami opieki zdrowotnej;
- powiatowym urzędem pracy;
- organizacjami pozarządowymi;
- kościołami i związkami wyznaniowymi;
- ośrodkami kultury i organizacjami kulturalno-rozrywkowymi;
- placówkami oświatowymi;
- ośrodkami kultury;
- jednostkami świadczącymi usługi dla osób niepełnosprawnych, w tym: warsztatami terapii zajęciowej, zakładami aktywizacji zawodowej, środowiskowymi domami samopomocy, domami pomocy społecznej itp.;
- innymi osobami lub podmiotami działającymi na rzecz integracji społecznej uczestników.
- Działania Domu mogą być wspierane przez opiekunów uczestników, członków ich rodzin oraz wolontariuszy.
Rozdział V
Struktura organizacyjna
§ 21
- Domem kieruje Kierownik, który odpowiada za całokształt funkcjonowania Domu.
- Do kompetencji i obowiązków Kierownika należy:
- reprezentowanie Domu na zewnątrz;
- określanie i wdrażanie odpowiedniej struktury organizacyjnej;
- zatrudnianie kadry i podział zadań;
- opracowywanie regulaminu organizacyjnego, programu działalności Domu
i sporządzanie planów pracy na każdy rok oraz nadzór nad ich realizacją; - ustalanie rocznego planu finansowego;
- sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Domu;
- merytoryczny nadzór pracy zespołu wspierająco- aktywizującego;
- dbanie o wysoką jakość świadczonych usług;
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp, sanitarnych i ppoż. przez podległych pracowników i osób korzystających z usług Domu;
- wydawanie zarządzeń w sprawach związanych z wykonywaniem funkcji kierownika;
- tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji przez pracowników Domu.
- Kierownik lub osoba przez niego upoważniona organizuje co najmniej raz na 6 miesięcy zajęcia i szkolenia wewnętrzne dla pracowników zespołu wspierająco- aktywizującego
w zakresie tematycznym wynikającym ze zgłoszonych przez nich potrzeb, związanych
z funkcjonowaniem Domu. - W trakcie nieobecności Kierownika, zastępstwo sprawuje wyznaczony przez niego na piśmie pracownik.
§ 22
- Kierownik realizuje zadania Domu przy pomocy podległych mu pracowników.
- Do wykonywania zadań w Domu tworzy się następujące stanowiska pracy:
- pedagog,
- terapeuta zajęciowy,
- opiekun,
- fizjoterapeuta,
- pielęgniarka ,
- psycholog,
- główny księgowy,
- pracownik gospodarczy- palacz,
- kierowca,
- pracownik administracyjno- biurowy.
Rozdział VI
Organizacja działań wspierająco-aktywizujących
§ 23
Działalność Domu planowana jest w oparciu o pracę Zespołu Wspierająco – Aktywizującego zwanego dalej „Zespołem” lub „ZW-A”.
§ 24
- Zespół Wspierająco - Aktywizujący powołuje kierownik Domu.
- W skład Zespołu wchodzą pracownicy merytoryczni Domu:
- Kierownik;
- pedagog;
- psycholog;
- fizjoterapeuta;
- pielęgniarka;
- terapeuci zajęciowi;
- opiekun.
§ 25
- Do zadań Zespołu należy w szczególności:
- organizacja procesu terapeutycznego oraz rehabilitacyjnego;
- opracowanie i realizacja indywidualnych planów postępowania wspierająco – aktywizującego w porozumieniu z uczestnikiem lub jego opiekunem;
- ustalanie celów do realizacji, związanych z kolejnymi, możliwymi do osiągnięcia, umiejętnościami uczestników;
- prowadzenie merytorycznej dokumentacji uczestników ŚDS (notatek, zeszytów obserwacji);
- rehabilitacja społeczna zmierzająca do ogólnego rozwoju uczestników ŚDS;
- organizowanie działań profilaktycznych, sportowych i rekreacyjnych;
- zapewnienie opieki podczas prowadzenia zajęć;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika ŚDS lub wynikających z przepisów prawnych.
- Zespół wspierająco- aktywizujący zbiera się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz na 6 miesięcy, celem omówienia realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco- aktywizującego i osiągniętych rezultatów, a także ewentualnej możliwości ich modyfikacji.
§ 26
- Każdy uczestnik ma swojego asystenta prowadzącego – pracownika Domu realizującego tę funkcję, będącego członkiem ZW-A.
- Zadaniem asystenta jest sporządzanie notatek z przebiegu postępowania wspierająco-aktywizującego według potrzeb, co najmniej raz na tydzień.
Rozdział VII
Prawa i obowiązki uczestnika ŚDS
§ 27
Uczestnik ma prawo do:
- samodzielnego podejmowania decyzji w sprawach dotyczących jego osoby;
- korzystania z wszystkich dostępnych form terapii oferowanych przez ŚDS, zmierzających do poprawy jego funkcjonowania w środowisku społecznym, zgodnie z jego indywidualnym planem postępowania wspierająco-aktywizującego;
- godnego i równego traktowania przez pozostałych uczestników i pracowników ŚDS;
- zgłaszania i uczestnictwa w realizacji inicjatyw zmierzających do coraz lepszego funkcjonowania ŚDS;
- zgłaszania uwag, wniosków i propozycji w sprawie działalności ŚDS;
- wglądu do dokumentacji dotyczącej jego osoby;
- rezygnacji z pobytu w ŚDS;
- odmowy uczestniczenia w zajęciach w uzasadnionych przypadkach.
§ 28
Uczestnik ŚDS ma obowiązek:
- uczestniczyć w zajęciach ŚDS zgodnie ze swoimi możliwościami psychofizycznymi;
- przestrzegać obowiązujących zasad i norm współżycia społecznego oraz ustalonego w ŚDS porządku;
- informować i usprawiedliwiać swoją nieobecność na zajęciach ŚDS;
- przychodzić punktualnie na zajęcia, a w przypadku spóźnienia się powiadomić personel o tym fakcie;
- dbać o mienie i dobro ŚDS;
- szanować godność osobistą pozostałych uczestników i pracowników ŚDS;
- uczestniczyć w prostych pracach na rzecz domu;
- zgłaszać personelowi wyjścia z ŚDS lub oddalenia się od grupy podczas przebywania poza Domem;
- przestrzegać obowiązującego zakazu wnoszenia na teren Domu i spożywania w trakcie pobytu w Domu alkoholu oraz innych środków odurzających;
- przestrzegać przepisów BHP, przeciwpożarowych i sanitarnych.
§ 29
- Na terenie ŚDS zabronione jest:
- spożywanie alkoholu oraz przebywanie pod wpływem alkoholu, narkotyków oraz innych środków odurzających;
- stosowanie przemocy fizycznej i słownej;
- palenie tytoniu poza miejscami do tego wyznaczonymi;
- zachowanie niezgodne z normami współżycia społecznego;
- samodzielne uruchamianie urządzeń oraz maszyn mogących zagrażać zdrowiu i życiu.
- Za zniszczenia dokonane przez uczestnika materialne odpowiada uczestnik lub jego opiekun prawny na podstawie przepisów Kodeksu Cywilnego.
- Kierownik Domu ma prawo nie dopuścić lub odsunąć tymczasowo od zajęć uczestnika który swoim zachowaniem stwarza zagrożenie zdrowia lub życia własnego lub innych osób.
- Naruszenie regulaminu przez uczestnika może stanowić podstawę do:
- udzielenia upomnienia ustnego;
- udzielenia pisemnego ostrzeżenia;
- wystąpienia do organu wydającego decyzję kierującą o jej uchylenie.
- Dom nie odpowiada za pieniądze i przedmioty wartościowe wnoszone przez uczestników.
Rozdział VIII
Współpraca z rodzicami, opiekunami uczestników ŚDS
§ 30
Współpraca z rodziną uczestnika ŚDS opiera się na zasadzie partnerskiej współodpowiedzialności.
§ 31
ŚDS współpracuje z rodzicami uczestników w zakresie:
- udzielania porad i wskazówek;
- udostępniania literatury specjalistycznej pomocnej przy wychowaniu i opiece nad uczestnikiem;
- kształtowania u rodzin umiejętności niezbędnych do prowadzenia rehabilitacji uczestnika w warunkach domowych;
- przekazywania na bieżąco informacji o aktualnych problemach i postępach związanych z terapią i rehabilitacją uczestnika;
- organizowania spotkań informacyjnych, integracyjnych, konsultacji ze specjalistami;
- rozmów terapeutycznych, których celem jest pomoc w pokonaniu kryzysów emocjonalnych oraz w prawidłowym zorganizowaniu życia rodzinnego.
Rozdział IX
Dokumentacja ŚDS
§ 32
W ŚDS prowadzi się dokumentację zbiorczą uczestników ŚDS, obejmującą:
- ewidencję uczestników;
- ewidencję obecności uczestników w domu;
- dzienniki dokumentujące pracę zespołu wspierająco – aktywizującego;
- listę uczestników uwzględniającą rodzaj schorzenia;
- protokoły z zebrań Zespołu Wspierająco – Aktywizującego;
- protokoły z zebrań z rodzicami.
§ 33
W ŚDS prowadzi się dokumentację indywidualną uczestników ŚDS, obejmującą:
- indywidualne akta uczestników ŚDS zawierające: wniosek o przyjęcie do ŚDS, zaświadczenia od lekarzy, orzeczenie o stopniu niepełnosprawności o ile uczestnik takie posiada, decyzję administracyjną kierującą uczestnika na zajęcia, wstępną ocenę stanu psychofizycznego i higienicznego, opinię psychologiczną, indywidualny plan postępowania wspierająco – aktywizującego, ocenę (ewaluację) efektów postępowania wspierająco – aktywizującego;
- notatki z przebiegu postępowania wspierająco – aktywizującego;
- ewidencję kontaktów z rodzicami i opiekunami.
Rozdział X
Gospodarka finansowa
§ 34
- Źródłami finansowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Czerminie są:
- środki przyznane z dotacji Wojewody;
- inne środki, np. darowizny.
- Wysokość budżetu rocznego uchwala Rada Gminy, na podstawie ustalonej
z Wojewodą Wielkopolskim wysokości dotacji celowej. - Plan budżetu przygotowują Kierownik i Księgowy Domu w porozumieniu ze Skarbnikiem Urzędu Gminy w Czerminie, a zatwierdza po otrzymaniu informacji od Wojewody, Rada Gminy.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
§ 35
Środowiskowy Dom Samopomocy w Czerminie dla celów korespondencji używa skrótu ‘’ŚDS’’.
§ 36
- Regulamin jest dostępny dla wszystkich pracowników i uczestników oraz ich rodzin
w celu zapoznania się z jego treścią. - Regulamin wchodzi w życie po uzgodnieniu z Wojewodą Wielkopolskim i zatwierdzeniu przez Wójta Gminy Czermin.
- Zmiany w Regulaminie Organizacyjnym wprowadza się w sposób właściwy dla jego ustalenia.